
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING REGULATIONS  

 

1. Public Information Law 

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been partly elaborated in the section 

about freedom of expression. 

 

1.2. On January 25, the Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS), in collaboration 

with the Ministry of Labor and Social Policy, held a seminar about the role of the media and 

enforcement of ethical standards in reporting about the reform of the social security system and the 

beneficiaries of social services. NUNS Vice-President Jelka Jovanovic said that the media in Serbia 

often misused and violated the rights of the said beneficiaries. She stressed that journalists needed 

to be cautious when reporting about vulnerable groups such as children, the elderly, disabled 

persons and the poor. 

 

According to the Public Information Law, journalist and responsible editor of a public media must 

check with reasonable care the origin, accuracy and completeness of such information, prior to 

releasing information containing data about a particular event, occurrence or person. The Law 

especially protects minors, which must not be made recognizable in the information that might 

violate their right or interests. According to the Law, information related to the private lives of all 

citizens may not be released without the consent of the person concerned, if such information point 

to the identity of the person in question. The issue of protecting the privacy of the beneficiaries of 

social security services, especially in the times of economic hardship, when the number of such 

persons is on the rise and who are typically unable to protect their rights in lengthy and expensive 

trials, has become increasingly important. This is particularly true of children as beneficiaries of 

social security services: there have been many cases in prLawice were the rights to special 

protection of minors are violated. It is therefore important to work on continuously educating all 

profiles of journalists, including by having them attend seminars such as the one organized by 

NUNS. It would be useful, however, to include the Ministry of Culture in these programs, as the 

institution competent for proposing amendments to media regulations, so as to adequately protect 

all vulnerable categories, while preserving the balance between the right to free expression and the 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

right to have one’s privacy protected. It would be also reasonable to somehow involve the judiciary, 

which often creates more problems that it solves, due to inadequate enforcement of existing 

regulations. 

 

1.2. Dilemmas about the implementation of Article 82 of the Public Information Law in the case 

law of Serbian courts are all but dispelled. The said article namely stipulates that a journalist, 

responsible editor and the legal person – founder of the public media – shall not be held 

accountable for the damage, if an untrue or incomplete information was faithfully conveyed from a 

public parliamentary debate, public debate in a parliamentary body, court proceedings or from a 

document of the competent state authority. Dilemmas are particularly associated with quoting 

documents of state authorities, most notably related to conveying police press releases. 

 

The case we wrote about in February concerns the local weekly “Zrenjanin” from Zrenjanin. This 

weekly was taken to court over the information posted on its website, which was merely the police 

press release about the arrest of a group of persons from Zrenjanin and Novi Sad, suspected of 

setting up car accidents in order to scam insurance companies. In the first instance trial, the 

publisher of the weekly was released of responsibility precisely on the basis of Article 82 of the 

Public Information Law. However, in second instance, the Appellate Court found that the Higher 

Court in Zrenjanin too had mistakenly enforced material law, since the title of the controversial text 

– which violated the presumption of innocence - “Faked Accidents in Insurance Scam”, was not 

conveyed from the police press release. In prLawice, however, there are far more drastic cases, 

where in identical sentences, the courts conclude that a particular piece of information has been 

faithfully conveyed from a document of a competent authority, only to approve the plaintiff’s claim, 

saying that the media failed to Law with due journalist care by not double-checking the information 

from the police press release or document of other competent authority. This is also in breach of 

the case law of the European Court of Human Rights, which was made binding for Serbian courts by 

Article 18, paragraph 3 of the Serbian Constitution. The Court has, in a series of verdicts (e.g. Bladet 

Tromsø and Stensaas against Norway dated May 20, 1999. Colombani against France dated June 25, 

2002), taken a very clear position that the media and the journalists, when quoting a document 

issued by a competent authority, are not obligated to double-check the veracity of slanderous and 

libelous claims quoted and shall not be held accountable for publishing such claims. Specifically, in 

paragraph 68 of the sentence in the case Bladet Tromsø and Stensaas against Norway and 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

paragraph 65 of the sentence in the case Colombani against France, the court said the media must 

be entitled – when they are contributing to a debate about issues the public has the right to know 

about – to trust the veracity of official reports and press releases, without needing and being 

obligated to independently check the content of such reports and press releases. In every other 

case, the European Court of Human Right says, the vital role of the media as the public’s watchdog 

would be compromised. It seems that the Serbian courts are well-behind the case law of the 

European Court of Human Right in this respect. We remind that earlier sentences of the European 

Court of Human Right in cases against Serbia, concerning the enforcement of Article 10 of the 

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms guaranteeing 

freedom of expression, pertained mainly to how the Serbian courts had handled the obligation of 

state and political officials to demonstrate a higher degree of tolerance for critical texts in the 

media. This issue has seen some progress in the last few years, unlike the matter of the exclusion of 

responsibility for faithfully conveying information from parliamentary debate, legal proceedings or 

state documents. It is therefore to be expected that the next burning issue related to respect of right 

to freedom of expression in Serbia will be the issue of the right of Serbian media and journalists, in 

a debate about matters of public interest, to confide in the veracity of the content of official reports 

and press releases, while being free of any fear from retribution and without the need to 

independently check the content of such reports press releases. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. The strike on TV Avala, that had started back on December 22 last year, was put to an end 

by a decision of the employees two months later. The strike was held in protest against unpaid 

salaries to employees and outsourcers, who were owed four and a half and five salaries, 

respectively. After making several payments in the course of the strike itself, the employers still 

owe another two salaries. During the strike, all dues to the regulatory agencies (RBA and RATEL) 

were also paid. The strike on TV Avala was the first one in a commercial national television station 

in Serbia. There are no instructions or guidelines whatosever in Broadcasting Law or the bylaws of 

the RBA as to how to organize and conduct a strike on a television station, what are the obligations 

of the employees as to maintaining minimum operations or the rights of the employer in that 

respect. The Strike Law stipulates the Lawivity of employers in the field of public information, 

particularly radio and television, to be Lawivities of public interest and that the employees carrying 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

out such Lawivities may start a strike only if they secure minimum operation. The strike on TV 

Avala ended, but it has remained unclear what constitutes “minimum operation” on a commercial 

national television station, what is the role of the regulatory agency in the case of a strike and how 

should the provisions of the Broadcasting Law about obligatory programming quotas be 

interpreted. The same is true of the requirements contained in the license on the programming 

concept of the TV station, which was definitely not respected for two full months. 

 

Furthermore, it seems that the strike on TV Avala was a good opportunity to discuss many other 

issues concerning the enforcement of the Broadcasting Law. A topical issue in that respect is the 

criteria according to which the RBA issued broadcasting licenses to national broadcasters, as well 

as the meaningfulness of the issuance of the approval for the changes of ownership structure to 

broadcasters holding valid licenses. Unfortunately, the debate never took place.  Namely, one of the 

requirements for the issuance of the licenses back at the time when TV Avala obtained its license – 

which requirement remains valid today – are the guarantees the applicants had to provide with 

their financial potential, namely that they will be able to realize the proposed programming and 

editorial concept. It remains unclear how the RBA assessed this requirement in the case of TV Avala 

and if it assessed it at all when the ownership structure of the station had subsequently changed. 

We remind that the largest single interest in Avala’s stock is held by the Austrian company 

Greenberg Invest GmbH. However, details concerning the financial, organizational or other 

potentials of the company remain unknown. The only available information in Serbia is that the 

owner is a certain Werner Johannes Kraus, attorney from Vienna. During the course of the strike, 

the Balkan Investigative Reporting Network BIRN released data from Greenberg Invest financial 

reports, which have shown the Austrian company to have had, in late 2009, less than 200 Euros of 

capital and almost 200 thousand Euros of debt. At the time when BIRN’s article was posted on the 

Internet, the company was yet to release its financial reports for 2011. Hence, it remains unclear 

what the RBA had assessed when it had allowed the Austrian company to buy 48.41% of the capital 

stock of TV Avala. 

 

It remains to be seen if any lessons have been drawn from the strike. The first opportunity for that 

will be the tenders for national broadcasting licenses, scheduled in two years, or the next change of 

ownership structure of a national broadcaster. 

 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

2. On February 3, 2012, the RBA issued a broadcasting license to the cable television station 

Kopernikus 3 (Svet plus). The agency’s decision caused a controversy due to media reports that 

certain members of the Main Board of the Serbian Progressive Party (SNS) and Zoran Basanovic in 

particular, had participated in the purchase of eight hours of air time on the said station a couple of 

months ago. Tanja Vidojevic, a member of the SNS Main Board, is an editor on TV Kopernikus 3. 

RBA’s Supervision and Analytical Department has controlled the Lawivities of that station several 

times. According to the daily “Blic”, the January report concluded that Kopernikus 3 was showing 

bias in favor of the SNS and waged a campaign against representatives of other political parties. 

Furthemore, the station was found to air content that takes advantage of the credulity of the 

viewers. One of the reports also said that the “news program is dominated by bias in favor of one 

political party and SNS coalition and discrediting of a leader of the other party and ruling coalition”. 

 

Cable broadcasting in Serbia remained unregulated for a long time. Until recently, the regulator 

issued no licenses for that type of broadcasting and failed to penalize unlicensed broadcasting, 

although it is obligated to do so under the Broadcasting Law. The latter prescribes that the 

broadcasting license may not be issued to a media established by a political party, organization or 

coalition, or a legal person established by a political party, organization or coalition. Kopernikus 3 

(Svet plus), although not formally being owned by the SNS, was suspected of having leased up to a 

third of its air time to that party. It seems, however, that the problem with the said station lies in 

the expected violation of Article 68 of the Broadcasting Law, which provides for the obligation of all 

broadcast media to secure free, complete and timely information of citizens. The General Binding 

Instruction on the Conduct of Broadcasters – Broadcasters Code of Conduct adopted by the RBA 

back in 2007, expressly bans the property and programming affiliation of broadcasters to political 

parties, organizations or coalitions, or to legal person established by a political party, organization 

or coalition. That provision, however, came under fire as soon as the Code was adopted – it was 

perceived as unclear as to the meaning of the concept of “programming affiliation of a broadcaster 

to a political party” and the interpretation thereof. In the concrete case, the RBA said it would 

closely monitor the program of TV Kopernikus 3 and that the station would be penalized in the 

event of any violations of the Broadcasting Law or the Code. The RBA also said it was never in the 

position to deny the issuance of the license. Namely, as one of the requirements, the Rules on the 

Issuance of Licenses provides, the “conduct of the broadcaster in the previous period”. However, it 

contains an additional criterion, according to which the above applies solely to applicants that are 

already broadcasting at the time when the public call is announced. Since in the concrete case the 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January – February 2012 

 

 

license was issued at request and not on an open competition, it stems that, due to poorly written 

Rules (which have not been even published in the Official Gazette and they should have been), the 

Agency did not have the grounds to deny the issuance of licenses, even after it was established that 

the Broadcasting Law and the Code of Conduct had been repeatedly violated. 

 


